Konut kredisinde (mortgage) konut sigortası zorunlu mu?

Teoride ve pratikte mortgage hakkında aktarılan bilgilerin yorumlanmasında çoğunlukla farklılık söz konusu oluyor.  Tuketicifinansman.net olarak bilgiyi paylaşırken teorik ürün bilgisiyle uygulama deneyimlerimizi harmanlayıp objektif olarak paylaşmaya çalışıyoruz. Konut kredilerinde konut sigortasının zorunlu olup olmadığı sorusunun yanıtı da bu tür bilgilerden biri.

Bu soruya yanıt bulmak için önce “zorunlu” tanımını açmak gerekiyor. Zorunluluk ile kastedilen yasalarla yaratılan bir zorunluluk ise hayır, konut sigortaları zorunlu değildir. Yani ev sahibiyseniz Zorunlu Deprem Sigortası (DASK) yaptırmanızı yasalar zorunlu kılar. Yaptırmamanız durumunda bazı yaptırımlar da vardır. DASK olmadan ev alım satımı işlemini gerçekleştiremez, elektrik su gibi abonelik gerektiren işlemleri yaptıramazsınız.

Öte yandan konut sigortası zorunlu olmadığı için yaptırmayı kabul etmezseniz hiçbir banka size kredi vermek istemeyecektir. Bunun nedeni ise çok basit, konut kredisi karşılıklı olarak imzalanan sözleşmeyle bağlayıcı olur. Yürürlükte hiçbir yasa, bankayı sigorta yapmayan biriyle kredi anlaşması yapmaya zorlayamıyor.

konut sigortasiBankaların konut sigortası yaptırılmasını talep etmesindeki neden ise şu: DASK teminatları pratikte konutların gerçek değerinin altında kalıyor ve bankalar DASK poliçelerinde teminat için verilen üst sınır ile binanın gerçek değeri arasında kalan fark için konut sigortası yaptırarak ipotek olarak aldığı binayı doğal afetlere karşı güvence altına alıyorlar. Bankanın teminat olarak aldığı gayrimenkulun olası risklere karşı korunmasını talep etmesi, ticari açıdan gayet mantıklı bir talep.

Bu durumda bir bankadan kredi almak suretiyle ev almak istiyorsanız, bu evinize konut sigortası (dikkat, hayat sigortası değil!) yaptırmaktan kaçamayacağınız gerçeğini kabul etmeniz gerekir. Bu maliyetten kaçınmak mümkün değil, ancak profesyonel bir sigorta acentesinden alternatif bir teklif alarak ve daha ucuz bir prim ödeyerek tasarruf edebilirsiniz. Üstelik sigorta acenteleri konut kredilerinde bankalara kıyasla daha fazla taksit imkânı sunabiliyorlar.