Genel Sağlık Sigortası (GSS) 2011`e Ertelenebilir

Geçtiğimiz hafta Cuma günü Hürriyet’te yayınlanan bir haberde, 1 Ekim tarihinden kayıt yaptırılması zorunlu olan ve Sosyal Güvenlik Kurumu (SGK) tarafından yürürlüğe girecek olan Genel Sağlık Sigortası (GSS) hakkında bilgi verildi. Ancak hemen ertesi gün çıkan başka bir haberde, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanı Ömer Dinçer, SGK’nın sistemin işleyebilmesi için gereken altyapıyı ve gelir tespit çalışmalarını yetiştirememesinden dolayı GSS uygulamasını 2011 yılı sonuna kadar uzatacaklarını bildirdi. Sosyal güvencesi olan ve olmayan tüm tüketiciler için önem teşkil eden bu iki haberin de detaylarını sizlerle paylaşmak istiyoruz.

Genel Sağlık Sigortası uygulaması nasıl işleyecek ?

Genel Sağlık Sistemi gereği 59 milyon kişi Genel Sağlık Sigortası(GSS) kapsamına girecek. SSK, Bağ-Kur ve Emekli Sandığı kapsamındakilerin dışında, sosyal güvencesi olmayan ve Yeşil Kart uygulamasından yararlanamayan yaklaşık 3 milyon kişinin kayıt olması gerekecek. Hiçbir sosyal güvencesi olmayan vatandaşlar belirlenen tarihlerde başvurdukları takdirde GSS kapsamına alınacaklar fakat sağlık hizmetlerinden faydalanabilmek için sigorta primlerini kendileri ödeyecekler. Sisteme dahil olmayanlar ise 760.5 lira para cezasına çarptırılmanın yanı sıra yapılacak olan gelir tesptinde aylık gelirleri de 1521 liranın üzerinde sayılarak maaşlarından sigorta primi için her ay 182.5 lira para kesilecek.

Genel Saglik Sigortasi 2011e ErtelebilirKaymakamlıklar ve Valilikler tarafından yapılacak gelir tespiti sonucunda; aile içinde kişi başına düşen aylık gelir, brüt asgari ücretin 3’te 1’inden (253.50 TL) az olanların primlerini devlet ödeyecek. Sisteme dahil olmak için eşlerden birisinin Genel Sağlık Sigortalı olması yeterli olacak.

Sosyal Güvenlik Kurumu, yapılacak gelir tespitinden sonra her ailenin gelir düzeyini belirleyecek. İşsiz olduğu için belgelenebilir bir geliri olmadığından bu ailelerin gelir tespiti yapılan harcamalar üzerinden yapılacak. Örneğin kira ödemesi, faturalar gibi harcamalar üzerinden bir gelir hesaplanmaya çalışılacak ve bu gelir üzerinde hangi dilime giriyorsa ona göre bir sigorta primi belirlenecek. Gelir tespiti yapılırken belgelenmemiş kira veya tarla gelirleri, banka hesapları gibi kazançlar göz önünde bulunurulacak.

Genel Sağlık Sigortası 2011’e ertelenebilir

Yukarıda detaylarını verdiğimiz Genel Sağlık Sigortası’yla ilgili açıklama yapan Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanı Ömer Dinçer, ekim ayında yürürlüğe girmesi planlanan Genel Sağlık Sigortası (GSS) uygulamasını, süre yetişmediği için 2011 yılı sonuna kadar uzatacaklarını bildirdi.

Bakan Dinçer, Belgrad Havaalanından İstanbul’a hareketinden önce AA muhabirinin, ekim ayında başlayacak zorunlu Genel Sağlık Sigortası uygulamasıyla ilgili sorusunu yanıtladı. Bakan Dinçer, 1 Ekim’de başlayacak ve 31 Ekimde müracaatların biteceği uygulamayla ilgili sürenin kısa olması sorununun farkında olduklarını belirtti.

Bakan Dinçer yaptığı açıklamada “Tüm Türkiye’de herkesi biz Genel Sağlık Sigortası kapsamına almak istiyoruz. 72 milyon vatandaşımız Genel Sağlık Sigortası kapsamına alınacak. Herkes için Genel Sağlık Sigortası anlamında bir dosya olacak. Bu dosyalar hazırlanacak ve herkese gelir durumuna göre Genel Sağlık Sigorta zorunluluğu gelecek. Bunun için bir hukuki düzenleme yapılmıştı. Bununla ilgili insanların müracaatı gerekiyordu. Süre yetişmediği için, bu süreyi 2011 yılı sonuna kadar uzatacağız.” dedi.

Haberde GSS uygulamasının resmi olarak ertelendiğine dair bir ibare mevcut değil. Ancak Bakan’ın da belirtmiş olduğu gibi altyapı çalışmaları tamamlanamamış ve uygulamanın 1 Ekim’de başlaması pek mümkün görünmüyor. Konuyla ilgili gelişmeleri bildirmeye devam edeceğiz.